.png)
Derfor bør tannklinikken din ikke lenger bruke Windows 10
Windows 10 har i mange år vært et av de mest brukte operativsystemene i helsesektoren - inkludert i tannhelsetjenesten. Men nå er det slutt.
April 9, 2025
Å åpne en tannklinikk er en omfattende prosess som krever nøyaktig planlegging og gjennomføring av flere viktige steg.
Å åpne en tannklinikk er en omfattende prosess som krever nøyaktig planlegging og gjennomføring av flere viktige steg. Denne guiden vil veilede deg gjennom hvert trinn for å sikre en vellykket oppstart av din tannklinikk i Norge.
Muntra ønsker å støtte dentale entreprenører. Derfor har vi skrevet denne guiden for å hjelpe deg å starte din egen tannklinikk. Å starte en ny tannklinikk fra bunnen av krever mye arbeid. Du må fylle ut flere skjemaer, sende informasjon og inngå avtal. Med denne guiden vil vi dele vår kunnskap og erfaring for å gjøre prosessen lettere for deg.
Muntra har blitt populær blant nystartede klinikker. I oppstartsfasen har vi delt vår branseerfaring og tips til kommende eiere. Vi fikk ideen fra en av våre brukere som verdsatte våre tips og mente de burde offentliggjøres.
Vi har erfaring innen IT, økonomi, juridikk, markedsføring og ledelse. Selv om vi ikke er spesialister på det odontologiske området, har vi lang erfaring i å drive selskaper.
Hovedpunkter i guiden:
Når du starter en ny tannklinikk, må du først og fremst registrere et selskap. Du kan velge mellom å registrere din virksomhet som et enkelt selskap, et allmennaksjeselskap (ANS), eller et aksjeselskap (AS). Det finnes ikke noe riktig eller galt valg her, men det er vanligst å etablere et aksjeselskap for å begrense den personlige risikoen og ansvaret.
Mer informasjon om forskjellige fordeler og ulemper kan du finne på Brønnøysundregistrene. Du kan også velge å kjøpe et såkalt lagerselskap. Dette koster noen tusen kroner ekstra, men sparer tid da mange saker allerede er avklart i et lagerselskap.
Din tannklinikk må betale forskuddsskatt. Når du har registrert selskapet ditt, må du søke om forskuddsskatt hos Skatteetaten. Alle som driver næringsvirksomhet, må betale forskuddsskatt. Dette viser at du er selvstendig næringsdrivende og har ansvar for å betale skatt og avgifter selv.
Vårt tips: Gjør dette tidlig. Du må for eksempel ha betalt forskuddsskatt før du kan søke om tilknytning til Helfo.
Forhåpentligvis vil din nystartede tannklinikk bli en suksess og få mange fornøyde pasienter. Merkevare er et kjennetegn for dine tjenester og kvalitet. Når du tenker på selskapsnavn, er det viktig å ta hensyn til følgende:
Uttale og staving er viktigere enn noensinne, spesielt når merkevaremarkedsføringen blir mer digital. At selskapsnavnet ditt er lett å forstå både muntlig og skriftlig, er avgjørende for at pasientene dine lett kan huske og finne selskapet ditt.
Du bør også sjekke om klinikkens navn er tilgjengelig som et domenenavn. Det trenger ikke å være det nøyaktige merkevarenavnet, men det bør være svært likt. Du kan søke og se tilgjengelighet av domener på flere nettsteder, for eksempel Loopia eller Google Domains.
For å unngå at merkevare ditt er for likt et annet, kan du starte med å google navnet ditt. Finner du ingenting som er for likt, kan du fortsette med å søke i den norske og europeiske merkevarebasen.
Til slutt bør du beskytte merkevare ditt ved å søke om merkevarebeskyttelse. Registrer merkevare ditt via Patentstyret.
Du trenger to ting for å koble tannklinikken din til Helfo:
Søk om et klinikk-ID (mottaknings-ID):
Bestill et SITHS-sertifikat (funksjonssertifikat):
De fleste klinikker bruker en form for røntgenstråling. Tannhelsevirksomheter er omfattet av strålevernsloven. Det finnes to typer virksomhet: "påmeldingpliktig" virksomhet og "tillatelsespliktig" virksomhet.
De fleste pasienter forventer nå å få resepten sin elektronisk. Derfor bør klinikken din bruke e-resept for en enklere og mer effektiv arbeidsflyt. Med e-resept kan pasienten hente ut legemidlene sine på et valgfritt apotek uten behov for papirresepter.
I Norge håndteres e-resepter gjennom Reseptformidleren, en nasjonal løsning administrert av Helsedirektoratet. For å bruke e-resept må du være tilknyttet Helsenett og benytte et journalsystem som støtter e-reseptintegrasjon.
Flere aktører tilbyr e-resepttjenester, blant annet:
For å bruke e-resept må du ha følgende:
For å implementere e-resept bør du kontakte journalsystemleverandøren din for veiledning og sørge for at klinikken oppfyller de tekniske kravene satt av Helsenett.
Helse- og omsorgsvirksomhet må meldes til Helsedirektoratet i henhold til pasientsikkerhetsloven. Søknad og mer informasjon finnes på Helsedirektoratet.
Det er et lovkrav at klinikken skal opprette et kvalitetssystem og skrive en pasientsikkerhetsrapport årlig. Kort fortalt handler det om å sikre gode rutiner og kontinuerlig forbedring.
Det finnes flere måter å gjøre dette på. Du kan for eksempel innkjøpe et program for å håndtere dette. Det finnes ikke noen formkrav, så du trenger ikke bruke et program, men kan like gjerne skrive det i et dokument på datamaskinen.
Din pasientsikkerhetsrapport bør inneholde følgende:
Hvordan har pasientsikkerhetsarbeidet blitt gjennomført i foregående kalenderår?
Hvilke tiltak er tatt for å øke pasientsikkerheten?
Det er et lovkrav at tannklinikken skal dokumentere den gjennomførte behandlingen gjennom journalføring. Resultatet av journalføringen refereres ofte til som "pasientdata", sannsynligvis fordi journalføringen reguleres i pasient- og brukerrettighetsloven.
Journalføringen suppleres av Helsedirektoratets forskrifter om informasjonshåndtering og journalføring. Forskriften er ganske omfattende, men sentralt handler den om at tre ting ikke må korrumperes: sporbarhet, riktighet og tilgjengelighet.
I dag finnes det ikke noen formkrav for hvordan dokumentasjonen skal opprettes. Det pågår imidlertid diskusjoner om å gjøre "papirjournaler" (altså journaler som dokumenteres på fysiske ark) ulovlig.
Arbeidsgiveren er forpliktet til å drive systematisk arbeidsmiljøarbeid, det vil si å konstant undersøke arbeidsmiljøet for å se hvilke risikoer som finnes. Deretter skal risikogene avhjelpes. Systematisk arbeidsmiljøarbeid betyr at tannklinikken skal skape et godt arbeidsmiljø der ingen trenger å utsettes for ulykker eller bli syk.
Ansvarlig på tannklinikken må også ha rutiner for den interne kontrollen av arbeidsmiljøet. Arbeidstilsynet har utstedt forskjellige forskrifter som gjelder innen tannpleie. Arbeidsgiveren er forpliktet til å ha aktuelle forskrifter på arbeidsplassen. Disse kan lastes ned eller bestilles via Arbeidstilsynets nettsider.
En pasient som pådrar seg skade i forbindelse med tannbehandling kan ha rett til økonomisk erstatning i henhold til pasientskadeloven. Helse- og omsorgsleverandøren er forpliktet til å inngå en forsikring som dekker denne erstatningsplikten som loven foreskriver.
En pasient som skades hos en helse- og omsorgsleverandør som ikke har inngått pasientforsikring, har fortsatt rett til erstatning som om leverandøren hadde hatt forsikring.
Skaden meldes da av pasienten til Pasientskadeforsikringen. Pasientskadeforsikringen har i ettertid rett til å kreve erstatning fra den uforsikrede leverandøren. En uforsikret leverandør må dessuten betale en såkalt "pasientforsikringsavgift" for den tiden forsikringen har manglet.
Flere aktører tilbyr denne typen forsikring. For eksempel har Privattannlegene (PTL) et samarbeid med forsikringsselskapet Gjensidige.
Tidligere måtte pasienten vise at tannlegen hadde vært uaktsom eller forsømmelig for å få erstatning ved feilbehandling, noe som ofte var vanskelig. Dette plasserte pasienten i en juridisk sett svakere posisjon.
I loven skiller man mellom "leverandør" og "behandler". Leverandøren er den fysiske eller juridiske personen som driver helse- og omsorgsvirksomheten (dvs. selskapet/tannklinikken), mens behandleren er den som utfører behandlingen (for eksempel en ansatt). På tannhelseregningen skal det fremgå hvem som er leverandør og hvem som er behandler. Den som driver enkeltpersonforetak er både leverandør og behandler.
Pasientforsikringen er en "no fault"-forsikring, som betyr at det ikke spiller noen rolle hvem som har gjort feil. Har det skjedd en skade, skal forsikringen betale ut erstatning. Det viktigste er skaden, ikke hvordan den oppstod, noe som er viktig for pasientsikkerheten.
Når du starter din egen tannklinikk, vil du bli introdusert til en ny verden: økonomi. Det kliniske arbeidet er du sannsynligvis trygg med fra før, men økonomi vil ofte være noe helt nytt for den som starter en tannklinikk for første gang.
Økonomihåndtering i journalsystemet:
Flertallet av dagens journalsystemer har moduler eller støtte for å håndtere økonomi. Vanligvis brukes journalsystemet som et "for-system" for bokføringssystemet ditt. Du vil derfor registrere og dokumentere inntekter og utgifter fra pasienter direkte i journalsystemet. Deretter eksporteres vanligvis all økonomidata via en SIE-fil fra journalsystemet til bokføringssystemet ditt. Når du velger journalsystem, bør du sjekke at økonomifunksjonene oppfyller dine krav for håndtering av økonomidata.
Når trenger du en revisor?
Et aksjeselskap trenger ikke alltid en revisor. Dette betyr at du på denne måten kan spare penger. Aksjeselskaper kan velge å fjerne kravet om revisor hvis de ikke når opp til to av disse verdiene for begge de to siste regnskapsårene:
Hvordan tenker du når du ansetter en redovisningsekonom?
Når du starter klinikken din, kan det være en god idé å ha nok kunnskaper til å gjøre mye av økonomiarbeidet selv. I oppstartsfasen er det viktig at du kan holde kostnadene nede.
Når du senere har kommet i gang og fått flere pasienter, bør du overveie å ansette en redovisningsekonom. Uttrykket "do what only you can do" er i denne sammenheng en god retningslinje. Du bør gjøre en enkel regneøvelse: Hvor mye tjener du på å være med pasienten i timen, minus hvor mye en redovisningsekonom koster per time. Dette vil gi deg et godt bilde av om det lønner seg eller ikke.
Når du ansetter en ekstern redovisningsekonom, kan det være lurt å ansette en som har erfaring med tannpleie, men også erfaring med de systemene du bruker.
To bokføringssystemer Muntra anbefaler:
Avhengig av omfanget, kompleksiteten og størrelsen på din tannklinikk, anbefaler Muntra to forskjellige bokføringssystemer:
Når du etablerer din nye tannklinikk, bør du tidlig overveie hvilke betalingstjenester du vil tilby pasientene dine. Vi ved Muntra mener generelt at det er en god idé å ha mange forskjellige betalingsalternativer tilgjengelig for pasienten. Likevel anbefaler vi å unngå kontanthåndtering i den grad det er mulig. Dette fordi det ofte krever mye administrasjon og dessuten er det kostbart å håndtere kontanter. De vanligste betalingsløsningene i dag er kortbetalinger, Vipps og fakturabetalinger.
Kortterminal:
Å tilby kortbetalinger er ofte noe som blir sett på som en hygienefaktor. Når det gjelder kortterminaler, finnes det en rekke forskjellige leverandører, noen eksempler er:
Nets og Bambora er i dag de mest vanlige leverandørene innen tannpleie. De har generelt gode priser når det gjelder gebyr per korttransaksjon. Izettle er mer vanlig på klinikker med noe lavere omsetning. Disse har litt høyere variable kostnader per transaksjon, men lavere faste kostnader. Mobiliteten til terminalene er også noe som blir verdsatt blant tannleger som jobber på flere forskjellige klinikker.
Mange setter pris på at kortterminalen skal være integrert med journalsystemet som brukes på klinikken. Sjekk derfor med journalsystemleverandøren din hvilke kortterminaler som er kompatible med systemet. En integrasjon gjør at du slipper å taste inn beløpet pasienten skal betale manuelt på kortterminalen. Dette sparer tid og reduserer risikoen for feil, for eksempel at feil beløp tastes inn på terminalen.
Vipps:
Vipps blir stadig mer populært blant tannklinikker. Dette fordi det er relativt billig sammenlignet med mange leverandører av kortterminaler. Når du kobler tannklinikken din til Vipps, får du et unikt nummer som er knyttet til selskapet ditt. Mange klinikker skriver ut et ark med en QR-kode som gjør det enklere for pasientene å gjennomføre betalingen. De slipper da å taste inn Vipps-nummeret ditt manuelt i telefonen og kan i stedet skanne QR-koden med mobilkameraet. Selskapets opplysninger kommer da automatisk opp i telefonen hos pasienten. De trenger bare å taste inn beløpet.
Hvis du velger å bruke Muntra som journalsystem, er også Vipps integrert. Dette betyr at du kan trykke på en knapp i systemet for å sende all betalingsinformasjon til pasientens mobil. Dette sparer mye tid og minimere risikoen for at pasienten taster feil informasjon.
Mer informasjon om Vipps finner du på Vipps.
Fakturaforsalg:
Å selge fakturaer til en tredjepart blir stadig mer vanlig for å redusere kredittrisiko og administrasjon. Disse selskapene kan tilby fakturering og delbetalingsalternativer til pasientene.
Når du innkjøper en leverandør for fakturaforsalg, bør du sjekke at vilkårene for pasienten er gode (i tillegg til at dine vilkår er gode). Dette fordi det kan oppstå "bad will" hvis pasienten inngår et dårlig avtale med en leverandør som klinikken din har anbefalt.
Vi ved Muntra ser at mange av våre brukere er fornøyde med selskapet Payzmart. Dette selskapet er nisjet mot tannpleie og har veldig fordelaktige vilkår for både tannklinikken og pasientene. Mer informasjon om Payzmart finner du på Payzmart.
Når du kommer til det stadiet i oppstarten av din nye tannklinikk at du skal bestille materialer og utstyr, anbefaler vi å gjøre en systematisk innkjøp. Dette betyr at du kontakter alle leverandører for en informasjonsforespørsel, tilbudsinnhenting og vurdering.
Før du kontakter alle leverandører, anbefaler vi at du definerer på forhånd hva som er viktig for deg. Er det for eksempel bare lave priser du er opptatt av, eller verdsetter du god support og rask levering?
Leverandører av forbruksmaterialer og røntgenutstyr:
Valg av datamaskiner:
Først og fremst, før du bestiller en datamaskin og tilbehør, bør du kontakte de systemleverandørene du har for avsikt å bruke for å sjekke hvilke systemkrav de respektive systemene har.
En gammel tommelregel er at en datamaskin vanligvis har en levetid på tre år før den bør byttes ut. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis korrekt. Vår anbefaling er å kjøpe en datamaskin av senere modell og investere i god utstyr. Da vil den sannsynligvis holde lenger, og du kan bruke den over en lengre periode.
Når det gjelder en sikker og vel fungerende IT-miljø, anbefaler vi at du allerede fra starten av din nye tannklinikk tar hjelp av en erfaren IT-tekniker. Dette fordi du helt enkelt ikke har råd til at det skal oppstå driftstopp på klinikken. Det er i vår mening mer verd å investere i et samarbeid med en IT-tekniker.
Betydningen av å ha en IT-tekniker som er kunnskapsrik innen bransjen, gir mange fordeler. Først og fremst har de god kunnskap om hvordan flertallet av programmer og systemer i bransjen fungerer, noe som vil spare mye tid. Men du vil også få et mer effektivt samarbeid med alle IT-leverandører.
Noen erfarne IT-teknikere Muntra anbefaler:
Å opprette en nettside for tannklinikken er av sentral betydning for kommunikasjonen med pasienter og for din markedsføring. Men hvordan gjør man egentlig for å bygge en nettside? Må du som tannlege helt plutselig ta en programmeringskurs i HTML og CSS?
Dette er vanlig å tro når man først starter sin klinikk... Vanligvis tar man derfor hjelp av en ekstern ressurs for å få hjelp til å bygge nettsiden. Men sannheten er at det finnes mange nye moderne alternativ/verktøy som gjør det enklere for deg som vil starte en nettside til din nye klinikk.
Wix og Squarespace er to selskaper som tillater deg å bygge nettsider basert på ferdige maler. Du trenger ikke ha noen erfaring med programmering. Du bygger nettsiden din i et visuelt verktøy ved å enkelt klikke og dra elementer på nettsiden din.
Prisforskjellene mellom de forskjellige verktøyene er generelt ikke så store. Forskjellen ifølge vår erfaring er at Wix inneholder noen mer avanserte funksjoner som tillater mye fleksibilitet. Squarespace er noe enklere å bruke da det ikke inneholder like mange valgmuligheter. Begge systemene er i vår mening enkle å bruke, men valget av verktøy du velger, tror vi avhenger av hvor kompleks nettside du vil ha og hvor mye tid du vil bruke.
For deg som fra start vil etablere en klinikk med en veldig tydelig merkevareprofil og derfor investerer i å ansette en ekstern ressurs, gir vi følgende tips:
Nettsiden skal være laget i et allment brukbart format:
Hvis samarbeidet ditt må avsluttes, er det viktig at en ny person kan ta over arbeidet. Derfor er det viktig at nettsiden ikke er laget på en måte som hindrer dette, for eksempel ved å bruke merkelig kode eller bygget i et spesielt rammeverk. Muntra anbefaler at nettsiden skal bygges i WordPress.
Tegn nøyaktig hvordan du vil at nettsiden skal se ut:
Jo tydeligere du er, desto bedre. Når du går i dialog med nettutvikleren din, bør du være veldig tydelig med hva du forventer. En god idé kan være å søke og finne inspirasjon fra andre nettsider og gi dem som eksempel.
Mobiltilpass nettsiden:
Webbtrafikken fra mobiltelefoner blir stadig mer vanlig. Derfor er det i dag et MÅTE å mobiltilpasse nettsiden. Hvis du ikke mobiltilpasser nettsiden, vil nettsiden din rangere dårligere i søkemotorer som Google. Men besøkere har generelt lite tålmodighet. Du risikerer derfor at besøkere forlater nettsiden din og søker videre til en annen klinikks nettside.
Ha en plan for søkemotoroptimalisering ("SEO"):
Nettsiden bør være laget slik at den er optimalisert for å bli funnet av søkemotorer. Dette er en grunnforutsetning for at du skal bli funnet av pasienter på for eksempel Google. Dette er noe du bør kreve av nettutvikleren din.
Test nettsiden med hjelp av Google Lighthouse:
Når nettsiden er ferdig, bør du teste hvor bra den presterer teknisk. Selv om nettsiden ser bra ut rent visuelt, er det viktig å holde øye med hvor raskt nettsiden laster og hvor bra den er strukturert for søkemotoroptimalisering ("SEO"). Dette kan du teste enkelt ved å bruke Googles verktøy "Lighthouse". For å gjøre dette, må du bruke nettleseren Google Chrome. Google Lighthouse gjør en test og setter en karakter på hvor bra nettsiden din presterer. Den gir også forslag til forbedringer som du direkte kan sende til nettutvikleren din.
Når det gjelder markedsføringen din, bør du se nettsiden din som et sentralt punkt. Du vil deretter velge forskjellige kanaler og plattformer rundt nettsiden. Disse kan du se på som noder i et nettverk.
Selvfølgelig finnes det noen kanaler som er mer anerkjente enn andre. Men vi oppmuntrer deg til å teste flere kanaler og eksperimentere med utfallet. For eksempel er Google og Facebook blant de mest populære alternativene.
Mange velger å ta inn eksterne eksperter for å håndtere markedsføringen i de forskjellige kanalene. Det finnes da en rekke forskjellige aktører å ansette, noen eksempler er:
Det finnes flere bokingsplattformer som kan hjelpe deg med å finne nye pasienter. Her er noen eksempler:
Muntra tilbyr sine tjenester (eksklusive tilleggstjenester) kostnadsfritt for deg som har en klinikk som har en omsetning på mindre enn 100 tkr per måned og har færre enn 250 aktive revisjonspasienter i databasen din. Din gratis adgang gjelder så lenge klinikken din oppfyller ovenstående krav, og hele teamet ditt får tilgang til systemet. Slik kan for eksempel nystartede klinikker få en smidig start på sin virksomhet.
Nystartede klinikker velger å bruke Muntra fordi:
Skap et gratis testkonto allerede i dag!
Få siste nytt fra Muntra - produktoppdateringer, artikler og bransjenyheter rett i innboksen.
Se journalsystemet til Muntra i drift på en live-demo eller opprett en prøve-konto og utforsk på egen hånd.